Πώς επηρεάζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τις διατροφικές μας συνήθειες;
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, οι χρήστες των κοινωνικών μέσων είναι πιθανότερο να τρώνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά, αλλά και πρόχειρο φαγητό, όταν οι ακόλουθοι τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνουν το ίδιο.
Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Appetite και διεξήχθη από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Υγείας και Κοινωνικών Επιστημών του Aston, ζήτησε από 369 άνδρες και γυναίκες φοιτητές να εκτιμήσουν την ποσότητα φρούτων, λαχανικών, σνακ και ζαχαρούχων ποτών που καταναλώνουν σε καθημερινή βάση οι φίλοι τους στο facebook.
Διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντας έτρωγαν μια επιπλέον μερίδα φρούτων και λαχανικών για κάθε μερίδα που πίστευαν ότι κατανάλωναν οι διαδικτυακοί τους φίλοι.
Αυτές οι πληροφορίες διασταυρώθηκαν με τις πραγματικές διατροφικές συνήθειες των συμμετεχόντων κι έδειξαν ότι όσοι αισθάνονταν ότι οι διαδικτυακοί τους κύκλοι ενέκριναν την κατανάλωση του πρόχειρου φαγητού, κατανάλωναν σημαντικά περισσότερες μερίδες από ο,τι συνήθιζαν. Από την άλλη, όσοι θεωρούσαν ότι οι φίλοι τους στα social media συνηθίζουν να ακολουθούν μια υγιεινή διατροφή, κατανάλωναν περισσότερες μερίδες φρούτων και λαχανικών. Οι αντιλήψεις τους προήλθαν από τις δημοσιεύσεις που έκαναν οι φίλοι τους για τα τρόφιμα και τα ποτά που καταναλώνουν ή από μια γενική εντύπωση της συνολικής τους υγείας.
Τα ευρήματα αυτά υποδεικνύουν ότι τα κοινωνικά πρότυπα μπορούν να καθοδηγήσουν την κατανάλωση τροφίμων και ποτών.
‘’Πιστεύοντας ότι οι ακόλουθοι μας στα κοινωνικά μέσα τρώνε πολλά φρούτα και λαχανικά, είναι πιο πιθανό να καταναλώνουμε και εμείς περισσότερα φρούτα και λαχανικά. Ωστόσο, εάν αισθανόμαστε ότι είναι πιο ευτυχείς καταναλώνοντας πιο πολλά σνακ και ζαχαρώδη ποτά, μπορεί αυτό να μας δώσει την ”άδεια” να καταναλώσουμε περισσότερα τρόφιμα που είναι επιβλαβή για την υγεία μας’’, όπως σχολίασε ο PhD φοιτητής Hawkins, ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης μαζί με τον επιβλέποντα Dr Jason Thomas.
‘’Το θετικό είναι πως μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα κοινωνικά μέσα ως εργαλείο για να ”επηρεάσουμε” τις διατροφικές συνήθειες άλλων, και, αργότερα, αυτό να χρησιμοποιηθεί ως εργαλείο για παρεμβάσεις στη δημόσια υγεία.’’
Ο καθηγητής Claire Farrow, διευθυντής του Aston University Applied
Health Research Group, πρόσθεσε. ‘’Με τα παιδιά και τους νέους να δαπανούν πολύ χρόνο αλληλεπιδρώντας με τους συνομήλικούς τους και τους ”influencers” μέσω των κοινωνικών μέσων, και χρησιμοποιώντας τα ευρήματα αυτής της νέας μελέτης, θα μπορούσαμε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση παρεμβάσεων που θα ωθήσουν τους νέους να υιοθετήσουν υγιεινές διατροφικές συνήθειες από νεαρή ηλικία και να τις ακολουθούν για μια ζωή’’.