Ένα ολόκληρο άρθρο για τον γαύρο

No Comments

Γαύρος! μικρός στο μάτι, μεγάλος σε νοστιμιά και θρεπτικότητα.

Η όλη ιδέα του άρθρου ξεκίνησε από μία κουβέντα κατά τη σύνταξη διαιτολογίου. Στην πρόταση μου να αλλάξουμε λίγο γεύσεις, η πελάτισσα μου, μου εξομολογήθηκε ότι ο βασικός λόγος που αγοράζει μεγάλα ψάρια είναι γιατί δεν ξέρει να καθαρίζει τα μικρά.

 Δεν είναι η μόνη που αποφεύγει να μαγειρέψει φαγητά που της αρέσουν γιατί δεν

γνωρίζει το πώς. Κι όταν έχεις περιορισμένο χρόνο και την ευθύνη να ταΐσεις την οικογένεια, δύσκολα αποφασίζεις να πειραματιστείς.

 Κάπως έτσι ενισχύθηκε η σκέψη που με τριγύριζε να ανεβάζω συμβουλές για τα απλά πράγματα, τα οποία όμως δεν μπορείς να ξέρεις αν δεν στα έχει δείξει κανείς.

 Αρχή λοιπόν με τον γαύρο. Ψαράκι αγαπητό από μεγάλους και παιδιά, θρεπτικό και οικονομικό.

 Ξεκινάμε με το καθάρισμα. Η βασική ευκολία του γαύρου είναι ότι δεν έχει λέπια. Ένα καλό πλύσιμο κάτω από τη βρύση αρκεί. Συνήθως γεμίζω το νεροχύτη με νερό αρκετό νερό και έχω τον γαύρο μέσα.

 Ο Αποκεφαλισμός

 Το επόμενο βήμα είναι να βγει το κεφάλι και τα εντόσθια. Οπλίσου με θάρρος και πάρε έναν γαύρο στα χέρια σου. Με το άλλο χέρι, πιάνεις το κεφάλι (σα να τσιμπάς κάτι) και με τον αντίχειρα πιέζεις στην ένωση κεφάλι- κόκκαλο μέχρι να σπάσει. Τραβώντας το, έχουν φύγει ήδη και τα μισά εντόσθια αλλά για να το βοηθήσεις και να καθαρίσει σωστά, βάζεις τον δείκτη στο άνοιγμα από το κεφάλι και προς τα κάτω, έτσι ώστε να βγούνε και αυτά. Το πώς γίνεται ακριβώς η διαδικασία θα το βρεις στο παρακάτω βίντεο

Λίγη εξάσκηση θέλει και παίρνεις το κολάι. Μέχρι να τελειώσει το κιλό που αγόρασες θα δεις ότι έχεις γίνει εξπέρ στον αποκεφαλισμό γαύρου. Τώρα είσαι έτοιμη/ος για όλες εκείνες τις συνταγές που ήθελες να δοκιμάσεις και δεν μπορούσες.

 Ξεκινώντας, σου προτείνω την πιο εύκολη συνταγή για γαύρο σαγανάκι εδώ.

Κι επειδή είμαστε διατροφολόγοι, ορίστε μερικές πληροφορίες για τη διατροφική του αξία:

  • Ο γαύρος είναι ένα από τα πιο πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα ψάρια. Είναι τα λιπαρά έχουν καρδιοπροστατευτική δράση, συμβάλλουν στη καλή διάθεση και είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τα παιδιά, καθώς ευνοούν  την καλή εγκεφαλική λειτουργία.

  • Περιέχει πρωτεΐνες υψηλής διατροφικής αξίας

  • Είναι πλούσιος σε φώσφορο, ένα από τα πλέον σημαντικά μέταλλα για τη φυσιολογική κατασκευή των οστών και τη διατήρηση τους σε καλή κατάσταση.

  • Είναι πολύ καλή πηγή σιδήρου και σεληνίου, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της άμυνας και της αντιοξειδωτικής ικανότητας του οργανισμού.

  • Μην διστάσεις να τον καταναλώσεις μαζί με το κόκκαλο του: έτσι, θα πάρεις μεγάλες ποσότητες ασβεστίου, που συμβάλλει στην προστασία των οστών και προστατεύει από την οστεοπόρωση

  • Μπορεί να καταναλωθεί άφοβα από όλες τις ‘ευαίσθητες’ ομάδες, όπως εγκύους και παιδιά, καθώς λόγω του μικρού χρόνου ζωής του και του μεγέθους του, δε συσσωρεύει  βαρέα μέταλλα, που μπορεί να έχουν τοξική δράση για τον άνθρωπο.

Μάλλον ήρθε η ώρα να αποκατασταθεί η θέση του στο εβδομαδιαίο ελληνικό τραπέζι. Άλλωστε, η λέξη γαύρος, στα αρχαία ελληνικά, σημαίνει ‘υπερήφανος’ και ‘αλαζόνας’ και το μικρό αυτό ψάρι, με τόσα που κουβαλάει,  έχει κάθε λόγο να είναι και τα δύο.

 (Δώρο μια backstage ματιά από την προετοιμασία του άρθρου.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.