Έλλειψη πρωτεΐνης: συμπτώματα στο σώμα μας

No Comments

Έλλειψη πρωτεΐνης: συμπτώματα στο σώμα μας

Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για τον οργανισμό και επιτελεί πλήθος λειτουργίες. Χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας, ως ένζυμο που προκαλεί αντιδράσεις μέσα στο σώμα, σχηματίζει δομές (π.χ. τους μύες) και μεταφέρει ”σήματα” από το ένα μέρος του σώματος στο άλλο.

Το 15% είναι το ελάχιστο ποσοστό πρωτεΐνης που χρειάζεται να λαμβάνουμε από τις καθημερινές μας θερμίδες. Συχνά, όμως, δεν προσλαμβάνουμε αρκετή ποσότητα πρωτεΐνης, το οποίο δημιουργεί διάφορα συμπτώματα στον οργανισμό μας.

Πώς μπορούμε να καταλάβουμε εάν λαμβάνουμε μη επαρκής ποσόητες πρωτεΐνης; Μερικά από τα συμπτώματα της έλλειψής της είναι:

  1. Πρήξιμο: Οι πρωτεΐνες που κυκλοφορούν στο αίμα μας (ιδιαίτερα η αλβουμίνη) αποτρέπουν τα υγρά να συσσωρεύονται στους ιστούς μας. Έτσι, ένα από τα πιο συνηθισμένα σημάδια ότι δεν λαμβάνουμε αρκετή πρωτεΐνη είναι το πρήξιμο (ή αλλιώς οίδημα), κυρίως στην κοιλιά, τα πόδια και τα χέρια μας.
  2. Αλλαγές στη διάθεση: Ο εγκέφαλός μας χρησιμοποιεί χημικές ουσίες που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές για να μεταδίδουν πληροφορίες μεταξύ των κυττάρων. Πολλοί από αυτούς είναι κατασκευασμένοι από αμινοξέα, τα δομικά στοιχεία της πρωτεΐνης. Επομένως, η έλλειψη πρωτεΐνης στη διατροφή μας θα μπορούσε να σημαίνει ότι το σώμα μας δεν μπορεί να ”κατασκευάσει” κάποιους από αυτούς τους νευροδιαβιβαστές- με αποτέλεσμα την αλλαγή του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο εγκέφαλός μας. Για παράδειγμα, με χαμηλά επίπεδα ντοπαμίνης και σεροτονίνης στο σώμα μας, μπορεί να αισθανόμαστε κατάθλιψη ή να γινόμαστε επιθετικοί.
  3. Προβλήματα στα μαλλιά, τα νύχια και το δέρμα: Όλα αυτά αποτελούνται από πρωτεΐνες, όπως είναι η ελαστίνη, το κολλαγόνο και η κερατίνη. Όταν το σώμα μας δεν μπορεί να φτιάξει αυτές τις πρωτεΐνες, θα έχει ως αποτέλεσμα εύθραυστα ή αραιά μαλλιά, ξηρό ή λεπτό δέρμα και βαθιές ραβδώσεις στα νύχια.
  4. Αδυναμία και κόπωση: Με την πάροδο του χρόνου, η έλλειψη πρωτεΐνης μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της μυϊκή μας μάζας, το οποίο με την σειρά του μειώνει τη δύναμή μας. Έτσι, καθίσταται πιο δύσκολο να διατηρήσουμε την ισορροπία μας και επιβραδύνεται ο μεταβολισμός μας. Παράλληλα, μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία όταν τα κύτταρά μας δεν έχουν αρκετό οξυγόνο, γεγονός που μας κάνει να αισθανόμαστε κόπωση.
  5. Πείνα: Η πρωτεΐνη είναι το καύσιμό μας. Είναι μια από τις πηγές των θερμίδων μας μαζί με τους υδατάνθρακες και το λίπος και συμβάλλει σημαντικά στο αίσθημα κορεσμού. Εάν νιώθουμε ότι θέλουμε να τρώμε συνεχώς, ενώ έχουμε κανονικά τα γεύματα μας, τότε πιθανό να χρειαζόμαστε περισσότερη πρωτεΐνη.
  6. Αργή επούλωση των τραυματισμών: Αυτό ισχύει για πληγές, γρατσουνιές, διάστρεμμα ή οτιδήποτε σχετίζεται με την άσκηση. Αυτό οφείλεται στο ότι το σώμα μας δεν παράγει αρκετό κολλαγόνο, το οποίο βρίσκεται στους συνδετικούς ιστούς και στο δέρμα μας. Ακόμη, χρειαζόμαστε πρωτεΐνη για να δημιουργήσουμε θρόμβο αίματος και να σταματήσει η πληγή.
  7. Πτώση ανοσοποιητικού: Τα αμινοξέα στο αίμα μας βοηθούν το ανοσοποιητικό μας σύστημα να παράγει αντισώματα, τα οποία ενεργοποιούν τα λευκά αιμοσφαίρια για να καταπολεμήσουν τους ιούς, τα βακτηρίδια και τις τοξίνες. Έτσι, ελλείψει πρωτεΐνης, αρρωσταίνουμε ευκολότερα και συχνότερα. Ακόμη, το σώμα μας χρειάζεται πρωτεΐνη για να αφομοιώσουμε και να απορροφήσουμε και άλλες θρεπτικές ουσίες, που μας κρατούν υγιείς.

Έτσι λοιπόν, εάν παρατηρήσετε ένα ή περισσότερα από αυτά τα σημάδια, πολύ πιθανό να χρειάζεστε περισσότερη πρωτεΐνη στη καθημερινότητά σας. Για να έχετε μια καλή και ισορροπημένη διατροφή, και άρα έναν υγιέστερο οργανισμό, εντάξετε περισσότερες πηγές πρωτεΐνης στη διατροφή σας . Τέτοιες πηγές πρωτεΐνης είναι τα κρέατα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα φασόλια, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι.

Επιμέλεια: Κατερίνα Κουλουμέντα
Δάφνη Νταλάπα

Με πληροφορίες από το webmd

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.