Μεσογειακή διατροφή και για την ενίσχυση της μνήμης!

No Comments

Μεσογειακή διατροφή και για την ενίσχυση της μνήμης!

Η μεσογειακή διατροφή έχει τεθεί στο μικροσκόπιο της ιατρικής έρευνας σε πλήθος περιπτώσεων τα τελευταία χρόνια. Τα οφέλη της για την υγεία είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο, ιδιαίτερα σε o,τι αφορά την υγεία της καρδιάς και την πρόληψη από καρδιαγγειακά νοσήματα και παχυσαρκία.

Όμως, αυτό που δεν γνωρίζουμε, και πρόσφατες μελέτες φέρνουν στο φως είναι τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει μια διατροφή στα πρότυπα της μεσογειακής στην υγεία του εγκεφάλου, και ειδικότερα της μνήμης.

Η μεσογειακή διατροφή, που δίνει έμφαση στα φρούτα και λαχανικά και στα προϊόντα ολικής αλέσεως και περιλαμβάνει επίσης αρκετά πουλερικά, ψάρια και ελαιόλαδο, φαίνεται ότι μπορεί να επιβραδύνει την απώλεια της μνήμης, με το πέρασμα των χρόνων.

Ο Miguel A. Martínez González, επικεφαλής του τμήματος της προληπτικής ιατρικής στο πανεπιστήμιο της Ναβάρα στη Βαρκελώνη, ερεύνησε την επίδραση της μεσογειακής διατροφής στη μνήμη. Όπως αποδείχθηκε, αν και η διατροφή δεν κάνει μαγικά, υπάρχει η δυνατότητα κάποιος να συντηρήσει τις διανοητικές του ικανότητες, ακόμη και να τις βελτιώσει ελαφρώς, ακολουθώντας τα μεσογειακά πρότυπα. Και αυτό ακόμα, είναι εάν κέρδος για τους ρυθμούς της σημερινής ζωής.

 

Η μελέτη PREDIMED

O Miguel González και οι συνάδελφοί του, δημοσίευσαν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους με την ονομασία PREDIMED (Prevention with Mediterranean Diet), που περιλάμβανε 7.500 Ισπανούς, και χωριζόταν σε 2 γκρουπ έρευνας. Στο πρώτο γκρουπ, οι συμμετέχοντες ακολουθούσαν τη μεσογειακή διατροφή με ένα έξτρα συμπλήρωμα από ξηρούς καρπούς, ενώ στο δεύτερο με ένα επιπλέον συμπλήρωμα από έξτρα παρθένο ελαιόλαδο. Η ομάδα με την οποία συγκρίθηκαν και τα δύο γκρουπ, ήταν μία τρίτη ομάδα στην οποία δόθηκαν γενικές οδηγίες διατροφής για απώλεια κιλών, με κατανάλωση λαχανικών, κρεάτων, και πλήρων γαλακτοκομικών προϊόντων, και χωρίς έμφαση στο ελαιόλαδο και τα λιπαρά από τους ξηρούς καρπούς.

Το αποτέλεσμα ήταν, όπως αναμενόταν, σημαντική βελτίωση της καρδιαγγειακής λειτουργίας για τις δύο ομάδες της μεσογειακής διατροφής. Όμως όταν οι επιστήμονες εξέτασαν τη διανοητική επίδοση των τριών ομάδων, τα γκρουπ της μεσογειακής διατροφής σημείωσαν επίσης σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα.

Όπως είναι φυσικό, το συμπέρασμα αυτό προκάλεσε την έκπληξη και το ενδιαφέρον των ερευνητών. Ακολούθησαν και άλλες έρευνες, οι οποίες δικαίωσαν το αρχικό αποτέλεσμα του González.

Όλες όμως οι αυτές οι πειραματικές μελέτες, έγιναν σε έναν πληθυσμό  ο οποίος ήδη ακολουθούσε μία διατροφή μέσα στα μεσογειακά πρότυπα. Το ερώτημα που προκύπτει είναι εάν και, κυρίως, πώς μπορεί ένας πληθυσμός εκτός των προτύπων αυτών, να ωφεληθεί από τα ευρήματα του González.

Στην πράξη

Η θεωρία απέδειξε τη συμβολή και τη σημασία της μεσογειακής διατροφής για τη διανοητική λειτουργία, πάνω σε ένα δείγμα Ισπανών. Για να εφαρμοστεί, όμως, η θεωρία αυτή σε έναν πληθυσμό όπως για παράδειγμα ο αμερικάνικος, μπαίνουν στην πορεία συγκεκριμένα εμπόδια. Οι δύο σημαντικότερες παράμετροι είναι το κόστος και η αλλαγή των συνηθειών. Για να εφαρμοστεί η μεσογειακή διατροφή στην Αμερική, δεν αρκεί να δείξεις στο κοινό προϊόντα όπως το ελαιόλαδο ή οι ξηροί καρποί. Είναι απαραίτητο να εκπαιδεύσεις τον κόσμο πώς να ψωνίσει, πώς να προετοιμάσει και πώς να μαγειρέψει τα προϊόντα αυτά, σύμφωνα με τα ιδανικά της μεσογειακής διατροφής. Για την Αμερική, σύμφωνα με τον González, το πρώτο βήμα είναι η κατανάλωση πουλερικών και λευκού κρέατος, αντί του κόκκινου που πλεονάζει στην καθημερινή τους διατροφή. Από εκεί και πέρα όμως, είναι ακόμη πολύς ο δρόμος μέχρι να μπορούμε να μιλήσουμε για μεσογειακή διατροφή.

Η δίαιτα MIND

Φαίνεται ότι η διατροφή που πρότεινε ο González στην PREDIMED, δεν είναι ο μόνος τρόπος για να επωφεληθούμε διανοητικά από το φαγητό. Η Martha Morris, ειδικός διατροφής στο Πανεπιστήμιο Rush, μελετώντας την έρευνα του González, δημοσίευσε μία δίαιτα βασισμένη στη μεσογειακή διατροφή, αλλά προσιτή οικονομικά στον αμερικάνικο πληθυσμό. Η δίαιτα MIND, όπως την ονόμασε η Morris, ενσωματώνει προϊόντα που εύκολα μπορούν να βρεθούν εκτός της μεσογειακής ζώνης, εστιάζοντας στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και στα προϊόντα ολικής άλεσης. Συνιστά 2 μερίδες λαχανικών την ημέρα, 2 μερίδες μούρων την εβδομάδα, και προσαρμόζει τις συστάσεις για την σχεδόν καθημερινή κατανάλωση ψαριών της μεσογειακής διατροφής στη μία φορά την εβδομάδα.

Αποδείχθηκε ότι ακόμα και με μία μέτρια προσαρμογή της διατροφής στη δίαιτα MIND, για 4-5 χρόνια, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εκδήλωσης Αλτσχάιμερ, συγκριτικά με άλλες διατροφές. Επιπλέον, είναι πιο προσιτή οικονομικά και κοινωνικά στον μέσο Αμερικάνο και τους κατοίκους των χωρών εκτός της μεσογείου.

Τις συμβαίνει τελικά με τη διατροφή και τις διανοητικές μας ικανότητες;

Το γιατί κάποιες τροφές μπορεί να ενισχύουν τη λειτουργία του εγκεφάλου παραμένει ακόμα υπό έρευνα. Ίσως η απάντηση σχετίζεται με τα ήδη γνωστά οφέλη των συγκεκριμένων φαγητών στην λειτουργία της καρδιάς και την κυκλοφορία, καθώς αυτό προωθεί την καλή οξυγόνωση και αιμάτωση του εγκεφάλου, αλλά και στα πανίσχυρα Ω3 και Ω6 λιπαρά οξέα που περιέχονται στη μεσογειακή διατροφή. Όμως, σίγουρα υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που παίζουν ρόλο.

Στόχος των επόμενων ερευνών, είναι η σημασία που μπορεί να έχει για τις διανοητικές λειτουργίες η διατροφή, η άσκηση, και ο έλεγχος της αρτηριακής πίεσης σαν σύνολο. Έτσι, θα μπορέσουμε να καταλάβουμε πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στην λειτουργία του εγκεφάλου αλλαγές στον τρόπο ζωής. Αντίστοιχη πειραματική μελέτη που έγινε στη Φιλανδία, δικαιώνει τις υποψίες για σημαντική σχέση του τρόπου ζωής στο σύνολό του, με την κατάσταση της διανοητικής λειτουργίας ενός ατόμου. Οι επιστήμονες χώρισαν τους συμμετέχοντες σε δύο γκρουπ, όπου στο πρώτο δόθηκαν γενικές οδηγίες περί διατροφής και ακολουθήθηκε μία βασική δίαιτα στα πρότυπα του μέσου Φιλανδού, ενώ στο δεύτερο ακολουθήθηκε μία προσαρμοσμένη μεσογειακή διατροφή, σε συνδυασμό με ένα ορισμένο πλάνο καθημερινής άσκησης. Η δεύτερη ομάδα, όπως αναμενόταν, κατέληξε με σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα στα διάφορα απλά νοητικά τεστ που διεξήγαγαν οι ερευνητές. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η αλλαγή στον τρόπο διατροφής και η άσκηση, έφερε ορατά αποτελέσματα ήδη αμέσως μετά τους δύο μήνες της τήρησής τους.

Υπάρχει, λοιπόν, λόγος αισιοδοξίας. Η διατροφή μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση των εγκεφαλικών μας λειτουργιών, αλλά και στην ενίσχυσή τους. Ακόμα καλύτερα, φαίνεται ότι δεν είναι ποτέ αργά για αλλαγές στον τρόπο ζωής που μπορούν να προστατεύσουν τον εγκέφαλο από το γήρας και την καθημερινή φθορά.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.