Στάση σώματος κατά τη διάρκεια του φαγητού: πώς επηρεάζει;

No Comments

Στάση σώματος κατά τη διάρκεια το φαγητού: πώς επηρεάζει;

Το φαγητό «στα όρθια» είναι πλέον συχνότατα παρατηρούμενο σενάριο, δεδομένων των ταχέων ρυθμών της καθημερινότητας του σύγχρονου ανθρώπου. Η δικαιολογία είναι ότι εξοικονομείται χρόνος και ότι πιθανώς να καίγονται περισσότερες θερμίδες κατά την όρθια στάση. Πόσο αλήθεια είναι όμως αυτή η πληροφορία; Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο μας αναλύει ποια είναι η σωστή στάση του σώματος κατά τη διάρκεια του γεύματος αλλά και αμέσως μετά από αυτό.

Τα σημεία που επισημαίνονται είναι τα εξής:

Δυσκολία στη χώνεψη

Η στάση του σώματος μπορεί να επηρεάσει την ταχύτητα της χώνεψης. Συγκρίνει περιστατικά ερευνών, όπου οι συμμετέχοντες κατανάλωσαν καθιστοί το γεύμα τους και έπειτα κατέληξαν σε διάφορες στάσεις, όπως να παραμείνουν καθήμενοι, να σταθούν όρθιοι, να περπατήσουν ή να ξαπλώσουν. Η  σύγκριση αυτών των περιπτώσεων κατέταξε με την παρακάτω σειρά την πιο ευνοϊκή στάση του κορμού για μετά το γεύμα: η καθιστική στάση ή το ξάπλωμα επιβραδύνει τη χώνεψη σε σχέση με το να παραμείνουμε καθιστοί ή να σταθούμε όρθιοι/περπατήσουμε. Συγκεκριμένα η στάση ξαπλώματος καθυστερεί την κένωση του στομάχου από 54 έως 102% ή αλλιώς 22 επιπλέον λεπτά.

Τείνουμε να τρώμε παραπάνω

Εκτός του ότι αυξάνεται ο ρυθμός με τον οποίο καταναλώνουμε την τροφή, όταν γευματίζουμε όρθιοι συνήθως τρώμε και περισσότερο. Κατά την απλή ορθοστασία καταναλώνουμε 50 επιπλέον θερμίδες από τα να είμαστε καθιστοί. Κατά το φαγητό στα «όρθια», το πολύ να καταναλωθούν 12 με 25 περισσότερες θερμίδες. Δεδομένου ότι θα φάμε λοιπόν έστω και 4 μπουκιές παραπάνω, οι θερμίδες που κάψαμε δεν έχουν σημασία, καθώς έχουμε πάρει περισσότερες.

Το γεύμα στο τραπέζι επιτρέπει στον εγκέφαλο να συνειδητοποιήσει ότι έφαγε, μπορεί να μας γλιτώσει από υπερφαγίες, να επιφέρει πιο γρήγορα το αίσθημα του κορεσμού και να μας προστατεύσει από ξέσπασμα πείνας στα επόμενα γεύματα.

Καούρες και Παλινδρόμηση

Ένα σημείο που μπορεί να είναι βοηθητικό το φαγητό σε όρθια στάση είναι οι περιπτώσεις γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης. Συνδυαστικά με μικρά γεύματα προκειμένου να μπορεί το στομάχι να δουλέψει την ποσότητα φαγητού και να μειωθεί η πίεση στην περιοχή.

Όμως, η ταχεία κατανάλωση του φαγητού σε όρθια στάση μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα και αέρια, καθώς και να δυσχεράνει την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Τα σημεία που προσεγγίζει το άρθρο δίνουν μία πληρέστατη εικόνα για τη ανταπόκριση της φυσιολογίας μας απέναντι στην όρθια στάση κατά το φαγητό.

Γεύομαι την τροφή μου

Είναι σημαντικό, ωστόσο, να σημειώσουμε, ότι πέρα από αυτή καθαυτή τη λειτουργία του σώματός μας, το φαγητό ‘’στα όρθια’’ στερείται και από αυτό που ονομάζουμε ‘’συμπεριφορική εκπαίδευση’’. Το γεύμα μοιάζει σαν αγγαρεία, σαν μία ακόμα ρουτίνα που πρέπει να διεκπεραιώσουμε βιαστικά μέσα στη μέρα μας, χωρίς φροντίδα, χωρίς απόλαυση και χωρίς, στην ουσία, να αντιλαμβανόμαστε ότι -και τι- τρώμε.

Είναι σημαντικό να μυρίσουμε, να γευτούμε και να απολαύσουμε σε λογικούς χρόνους το φαγητό, δίνοντας την πληροφορία στον εγκέφαλο ότι είμαι χορτάτος αλλά και το χρόνο στο στομάχι να χορτάσει και αυτό. Η όρθια στάση δεν αποκλείει αυτή την πρακτική, αλλά, και βάσει της έρευνας, την κάνει λιγότερο προσεγγίσιμη.   

Η διαδικασία του γεύματος δεν καλύπτει μόνο τις βιολογικές μας ανάγκες, αλλά και τις συναισθηματικές: πέρα από απόλαυση, συχνά είναι η αφορμή να καθίσουμε στο τραπέζι με αγαπημένα μας πρόσωπα, και να μοιραστούμε όχι μόνο το φαγητό αλλά, κυρίως, τον χρόνο μας. Ακόμα και μόνοι, όμως, το γεύμα είναι η φροντίδα που δείχνουμε εμείς οι ίδιοι στο σώμα μας- κάνοντάς το βιαστικά, στο όρθια, φαίνεται σαν να στερούμε από το σώμα και το μυαλό μας τη σημασία που έχει η θρέψη τους.

Τελικά, όπως φαίνεται και από το άρθρο, όσο και να υπάρχουν μεμονωμένα και περιστασιακά οφέλη του να τρώμε όρθιοι, σίγουρα το να καθίσουμε στο τραπέζι, για δέκα, είκοσι, τριάντα λεπτά, να κλείσουμε το κινητό και την τηλεόραση και να αφοσιωθούμε στη διαδικασία του γεύματος, είναι, τελικά, αυτό που θρέφει ουσιαστικά όχι μόνο το σώμα μας αλλά και το μυαλό μας. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.