Σπόροι chia: όσα χρειάζεται να ξέρουμε

No Comments

Σπόροι chia: όσα χρειάζεται να ξέρουμε

Τι είναι οι σπόροι chia;

Οι σπόροι chia, είναι οι μικροσκοπικοί μαύροι σπόροι του φυτού chia. Αν κάνουμε μια σύντομη αναδρομή στο παρελθόν, θα δούμε ότι οι σπόροι chia ήταν ένα βασικό συστατικό της διατροφής των αρχαίων Αζτέκων και των Μάγια. Μάλιστα, chia είναι ο ορισμός των μάγια για να περιγράψουν τη λέξη δύναμη.

Γυρίζοντας στο παρόν, βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια οι σπόροι αυτοί έχουν κερδίσει την αναγνώριση τόσο των επιστημόνων διατροφής, όσο και των καταναλωτών και ολοένα και πληθαίνει η συχνότητα εμφάνισης τους στην καθημερινή μας διατροφή. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό, είναι σίγουρα η υψηλή θρεπτική τους αξία, οι χαμηλές τους θερμίδες σε συνδυασμό και με τους πολλούς τρόπους που μπορούν να συνδυαστούν.

Είναι απλώς σπόροι… τι προσφέρουν στον οργανισμό μας;

Δεν είναι απλώς σπόροι αλλά, στην πραγματικότητα, μια υπερτροφή με μεγάλη και αποδεδειγμένη θρεπτική αξία για τον οργανισμό μας. Αξίζει να αναφερθεί ότι μια μικρή μερίδα σπόρων chia των 28 μόλις γραμμαρίων, περιέχει:

  • Ίνες: 11 γραμμάρια
  • Πρωτεΐνες: 4 γραμμάρια
  • Λιπαρά: 9 γραμμάρια (Εκ των οποίων τα 5 γραμμάρια είναι ω3)
  • Ασβέστιο: 18% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης
  • Μαγνήσιο: 30 % της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης
  • Μαγγάνιο: 30% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης
  • Φώσφορος: 27% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης
  • Υπάρχουν επίσης μικρές ποσότητες, ψευδάργυρου, Β3, Β1, Β2 και καλίου.

Όλα τα παραπάνω θα λέγαμε ότι είναι αρκετά εντυπωσιακά, αν αναλογιστεί κανείς ότι αναφερόμαστε σε μια ποσότητα 28 γραμμαρίων, που αντιστοιχούν σε μόνο 2 κουταλιές της σούπας.

Tα οφέλη που στην υγεία μας από την κατανάλωση τους

Μείωση αρτηριακής πίεσης: Οι σπόροι chia έχει αποδειχθεί ότι συμβάλλουν θετικά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, στους ανθρώπους που ήδη πάσχουν από υψηλά επίπεδα.

Καλύτερος έλεγχος σακχάρου στο αίμα: Το να υπάρχει ένας καλός έλεγχος σακχάρου στο αίμα είναι ζωτικής σημασίας για τον οργανισμό μας. Μελέτες που έχουν γίνει σε ζώα έχουν αποδείξει ότι οι σπόροι chia συνεισφέρουν στη βελτίωση του ελέγχου του σακχάρου του αίματος και μειώνουν την αντίσταση στην ινσουλίνη. Τα παραπάνω μας βοηθούν στο να προστατευτούμε από ενδεχόμενη ανάπτυξη μεταβολικού συνδρόμου, διαβήτη τύπου 2 και καρδιαγγειακών παθήσεων.

Καταπολέμηση ελευθέρων ριζών: Οι σπόροι chia είναι πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά, γεγονός που δρα θετικά στην καταπολέμηση των ελεύθερων ριζών. Οι ελεύθερες ρίζες είναι προϊόντα του μεταβολισμού που μπορούν να βλάψουν τα μόρια των κυττάρων και έχουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη ασθενειών, όπως ο καρκίνος. 

Μείωση της πιθανότητας ανάπτυξης καρδιαγγειακών νοσημάτων: Δεδομένου της υψηλής περιεκτικότητας τους σε πρωτεΐνες, ω3 λιπαρά οξέα και ίνες, οι σπόροι chia δρουν θετικά στην υποστήριξη της καρδιαγγειακής λειτουργίας και τη μείωση ενδεχόμενων προβλημάτων στην καρδιά.

Βοηθούν στην προσπάθεια μείωσης βάρους: Η υψηλή περιεκτικότητα τους σε πρωτεΐνες και ίνες, βοηθά στη δημιουργία αισθήματος κορεσμού και μπορεί, έτσι, να συμμετέχει στην προσπάθεια απώλειας βάρους. Συνυπολογίζοντας το γεγονός ότι περιέχουν μόνο 137 kcal στα 28 γραμμάρια, καταλαβαίνουμε ότι η ένταξη των σπόρων τσία στη διατροφή μας μπορεί να υποστηρίξει την προσπάθεια μείωσης ή διατήρησης ενός υγιούς βάρους.

Μειώνουν την κακή χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια: Χάρη στις φυτικές ίνες που περιέχουν, οι σπόροι τσία μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση των φλεγμονών και να μειώσουν την ”κακή” LDL χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια.

Πώς τρώγονται οι σπόροι chia;

Ένα άλλο σημαντικό όφελος των σπόρων chia καθώς και ένας ακόμη λόγος που έχουν ενταχθεί στη διατροφή μας είναι και ότι μπορούμε να τους καταναλώσουμε με ποικίλους τρόπους- ολόκληρους ή τριμμένους.

Αρχικά, ο πιο εύκολος τρόπος είναι να προσθέτουμε 1-2 κουταλιές της σούπας ωμούς σπόρους στο γάλα ή και στο γιαούρτι μας. Πολλές φορές τους βλέπουμε πάνω σε σάντουιτς ή πασπαλισμένους σε σαλάτες. Ακόμα, μπορούν να αποτελέσουν συστατικό στις σούπες και στα όσπρια καθώς έχουν πηκτικές ιδιότητες και συνεισφέρουν σε μια καλύτερη τελική σύσταση. Οι πηκτικές αυτές τους ιδιότητες, μάλιστα έχουν εντάξει τους σπόρους chia στη χορτοφαγική και vegan διατροφή, ως υποκατάστατο του αυγού σε διάφορες παρασκευές φούρνου. Προσθέτοντας μερικές κουταλιές του νερού σπόρους σε λίγο νερό, και αφήνοντάς τους να ”φουσκώσουν”, έχουμε ένα μίγμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηκτικό μέσο σε κέικ, γλυκά ή και αλμυρές παρασκευές. 

Τέλος, ταιριάζουν ιδιαίτερα -καθώς προσδίδουν γεύση και υφή- με τα βραστά αυγά και τις ομελέτες.

Συνεπώς, από όλα τα παραπάνω μπορούμε εύκολα να πούμε πως δίκαια οι σπόροι chia έχουν κερδίσει το ενδιαφέρον και την προσοχή μας. Με όλα τα οφέλη που μας παρέχουν έχουν διεκδικήσει επάξια τη θέση τους στην καθημερινή μας διατροφή και σίγουρα θα γίνουν ακόμη πιο δημοφιλής διατροφική επιλογή στο μέλλον.

  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.