”Λιγούρες”: τι σημαίνουν και πώς τις αντιμετωπίζω;

No Comments

Τι σημαίνουν οι ‘’λιγούρες’’ μου;

Oι λιγούρες- οι ξαφνικές, φαινομενικά, επιθυμίες για κατανάλωση (συγκεκριμένων) τροφών- είναι κάτι γνωστό σε όλους μας. Μέσα σε μία καθημερινότητα, όπου δεχόμαστε πλήθος ερεθισμάτων από το περιβάλλον μας (από τις τρομερά ελκυστικές διαφημίσεις στο δρόμο ή την τηλεόραση μέχρι τις κοινωνικές περιστάσεις όπως γενέθλια και γιορτές) είναι ομολογουμένως δύσκολο να πει κανείς όχι στην κατανάλωση τροφής – ακόμα και αν δεν πεινάει. Όμως, το εντυπωσιακότερο με τις λιγούρες, είναι ότι κατά το μεγαλύτερο ποσοστό τους, δεν οφείλονται σε εξωτερικά ερεθίσματα, αλλά στο ίδιο μας το σώμα και-φυσικά- το μεγάλο αφεντικό, το εγκέφαλό μας. Και όσο κι αν προσπαθούμε να εναντιωθούμε σε αυτές, και να καταπολεμήσουμε τέτοιες ξαφνικές επιθυμίες, συχνά είναι ένας εύκολα μεταφράσιμος τρόπος για να αντιληφθούμε τι συμβαίνει στο σώμα και το μυαλό μας.

Το πρώτο βήμα, λοιπόν, για να αντιμετωπίσουμε τις λιγούρες, είναι να εντοπίσουμε την πηγή τους. Εκτός από την πείνα – που μπορείς να ξεχωρίσεις από σωματικά συμπτώματα- άλλες συχνές αιτίες είναι οι εξής:

Ανία: Πολύ συχνά, χρησιμοποιούμε την τροφή ως μέσο ‘διασκέδασης’ ή επειδή δεν έχουμε κάτι καλύτερο να κάνουμε. Ή, ακόμα επειδή αυτό ακριβώς που έχουμε να κάνουμε, μας προκαλεί πλήξη- και έτσι το φαγητό γίνεται η τέλεια και πιο εύκολη διάσπαση.

Συναισθηματικό κενό: Συχνά, όταν δε νιώθουμε συναισθηματική πληρότητα ή όταν βιώνουμε αρνητικά συναισθήματα (θλίψη, θυμό, άγχος κλπ) καταφεύγουμε στην τροφή ως ανακούφιση. Όντως, συγκεκριμένες τροφές όπως οι απλοί υδατάνθρακες, απελευθερώνουν χημικές ουσίες στον εγκέφαλο, που μας κάνουν να νιώθουμε ευχάριστα. Η επίδρασή τους όμως αυτή, κρατάει μόνο για ένα σύντομο χρονικό διάστημα ενώ μάλιστα, στο πέρας του, νιώθουμε χειρότερα από πριν.

Συνήθεια: Ένας αγώνας ή ένα σόου στην τηλεόραση συνοδεύεται πάντα από πίτσα και πατατάκια, η έξοδος με μία συγκεκριμένη παρέα σημαίνει πάντα τσίπουρο και μεζές ή, ακόμα, και στρεσογόνες καταστάσεις που μπορεί να επαναλαμβάνονται μπορεί να συνδυάζονται στο κεφάλι μας με κάποια τροφή-επιβράβευση. Οι φορές που τρώμε λόγω συνήθειας ή σύνδεσης συγκεκριμένων περιστάσεων με συγκεκριμένες τροφές είναι πολλές- και ίσως είναι η πιο δύσκολη περίπτωση τόσο να το αντιληφθούμε όσο και να αντισταθούμε στην επιθυμία μας.

Στρες: Το στρες, ιδιαίτερα λόγω των ανισορροπιών που προκαλεί στις ορμόνες του σώματός μας, δημιουργεί ‘λιγούρες’, ωθώντας μας ειδικότερα στην κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε ενέργεια (ζάχαρη, λίπος).

Δίψα: Πολλές φορές το σώμα μας, μπορεί να ‘’μπερδέψει’’ τις διαφορετικές ανάγκες του. Έτσι, όταν νιώθουμε ατονία ή έλλειψη ενέργειας λόγω αφυδάτωσης, μπορεί να καταλήξουμε να αναζητάμε στην τροφή την ενέργεια που μας λείπει.

Εναλλαγή εποχών: Το σώμα αντιδρά στις διάφορες εποχές, αναζητώντας φαγητά όπως ζεστές σούπες και ζωμούς το χειμώνα ή δροσερά φρούτα και χυμούς το καλοκαίρι.

Έλλειψη θρεπτικών συστατικών: Σε περιπτώσεις όπως για παράδειγμα μία χρόνια χορτοφαγία, νηστεία ή και απλά μία μη περιεκτική όλων διατροφή, η έλλειψη θρεπτικών συστατικών μπορεί να μεταφραστεί ως ‘’λιγούρα΄’- επιθυμία δηλαδή μίας συγκεκριμένης τροφής που περιέχει ακριβώς αυτό το θρεπτικό συστατικό που μας λείπει (πχ, κρέας για το σίδηρο του).

Ορμόνες: Φυσικά, οι ορμόνες! Αυτές, επηρεάζουν και επηρεάζονται από τόσο μεγάλη γκάμα λειτουργιών του σώματός μας που η παραμικρή, φυσιολογική ή μη, μεταβολή τους στο σώμα, μπορεί να προκαλέσει ‘πείνα’ ή επιθυμία για συγκεκριμένες τροφές.

Επεξεργασμένες τροφές: Τροφές του εμπορίου που υπόκεινται σε υψηλή επεξεργασία και προσθήκη συστατικών ‘άγνωστων΄’ στο σώμα, μπορούν να επηρεάσουν τη χημεία του εγκεφάλου, οδηγώντας τον να αναζητάει συνεχώς περισσότερες ποσότητες από αυτές (ναι, ακριβώς όπως δρα στο εγκέφαλο ένα ναρκωτικό).

Προβλήματα υγείας: Πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, η κάντιντα: ένας μύκητας που αποικεί φυσιολογικά στο γαστρεντερικό, και αναζητά τη ζάχαρη ως πηγή ενέργειας. Έτσι, σε περίπτωση ανισορροπιών της χλωρίδας του εντέρου, όπου δημιουργείται υπερπληθυσμός από κάντιντα, καταλήγουμε να αναζητάμε μεγαλύτερες ποσότητες ζάχαρης.

Tι μπορώ να κάνω;

Άρα; Όταν πλέον μπορούμε να απαντήσουμε στον εαυτό μας στο ‘’εάν δεν πεινάω, γιατί επιθυμώ να φάω’’, υπάρχουν μερικές άμεσα και απλά βήματα για να καταπολεμήσουμε τις λιγούρες:

  • Είσαι επαρκώς ενυδατωμένος/-η; Δες μήπως το σώμα σου ζητάει ενέργεια μέσω της τροφής, επειδή απλά διψάς!
  • Φροντίζουμε να υπάρχει επαρκής ποσότητας πρωτείνης και καλών λιπαρών σε κάθε γεύμα και σνακ που καταναλώνουμε, ώστε να αποφεύγονται απότομες μεταβολές της γλυκόζης του αίματος
  • Τρώμε σε ένα ήρεμο και οικείο περιβάλλον, φροντίζοντας να αφιερώσουμε χρόνο στο γεύμα χωρίς άλλους περισπασμούς. Έτσι, ‘ακούμε’ καλύτερα τις ανάγκες του σώματος, την πείνα και τον κορεσμό μας, ενώ μπορούμε να ελέγξουμε πιο αποτελεσματικά το στρες και τα αρνητικά συναισθήματα που μας οδηγούν σε υπερφαγίες.
  • Στις περιπτώσεις όπου η ανία μας οδηγεί στην αναζήτηση τροφής, η πιο απλή λύση είναι η δραστηριότητα: ας βρούμε τι άλλο μπορούμε να κάνουμε για να πάρουμε απόλαυση ή να διασκεδάσουμε την πλήξη μας, είτε αυτό είναι μία μικρή βόλτα, είτε κάποιο χόμπι.
  • Σημαντικό είναι να αποφεύγουμε στην καθημερινή μας διατροφή τα επεξεργασμένα τρόφιμα, και να εντάξουμε περισσότερα φρούτα με τα φυσικά γλυκαντικά τους, και τροφές κοντά στη φυσική τους μορφή.

Τέλος, επειδή οι λιγούρες δεν είναι πάντα κακές, υπάρχουν στιγμές που η καλύτερη λύση είναι να δώσουμε στο σώμα μας αυτό που ζητάει, σε μία ικανοποιητική ποσότητα ώστε να το απολαύσουμε πραγματικά

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.